Dagligvaremarkedet

Nettmat-suksess kutter 100 ansatte

Nykommeren i dagligvaremarkedet kutter bemanningen med 100 personer.

n av disse hadde hundre ganger større formue i 2016 enn i 2015

To familier kontrollerer to tredeler av det norske dagligvaremarkedet. Det gir til salt i grøten, og vel så det, viser skattelistene.
Ekspert: Tror Rema kan forsvinne - peker på Ole Robert Reitan som syndebukk
Flere eksperter innen dagligvaremarkedet sier det er Ole Robert Reitan som må ta ansvaret for Rema 1000s krise.
Les mer om Ole Robert Reitan og Rema.
– Kundene er relativt utro
Rema 1000s fall i dagligvaremarkedet skyldes at de ikke er tro mot den gamle «det enkle er ofte det beste- strategien sin, mener dagligvareanalytiker Geir Myklebust.
Les mer om Geir Myklebust og Kundene.

Dramatisk for Reitan: Rema faller videre

Rema er igjen den store taperen i dagligvaremarkedet. Extra er billigkjedevinner, mens giganten NorgesGruppen bare siger i fra og nærmer seg halve markedet. Rema avviser at det er dramatisk.
Les mer om NorgesGruppen og Reitan.
Rapport: Dette er det største hinderet for nye aktører i dagligvaremarkedet
Næringsminister Monica Mæland vil konsentrere seg om tiltak som er politisk oppnåelig for å svekke maktkonsentrasjonen i dagligvarebransjen, istedenfor å forsøke å reversere tollsatsene den rødgrønne regjeringen oppjusterte.
Matkjedene og leverandørene har fått mer makt de siste fem årene
En helt fersk rapport slår fast at konsentrasjonen i det norske dagligvaremarkedet har økt de siste fem årene.
Tøff sommer for Rema, Kiwi kan snart gå forbi
Nye tall fra dagligvaremarkedet viser at Kiwi er den store vinneren så langt i år. Rema har tapt hele det først halvåret.
Les mer om Kiwi og Rema.
Tøff sommer for Rema, Kiwi kan snart gå forbi
Nye tall fra dagligvaremarkedet viser at Kiwi er den store vinneren så langt i år. Rema har tapt hele det først halvåret.
Les mer om Kiwi og Rema.
Lykke om Rema-bruddet: – Litt som å tisse i buksa å skulle fortsette
Skiftet av grossist var smertelig for den lille utfordreren i dagligvaremarkedet i fjor, men Bunnpris-eier Christian Lykke mener det var helt nødvendig.
Folk velger lavpris framfor utvalg i dagligvarehandelen
De siste årene har lavpriskjedene i dagligvaremarkedet tatt stadig større markedsandeler på bekostning av supermarkedene, som har større utvalg.
Folk velger lavpris framfor utvalg i dagligvarehandelen
De siste årene har lavpriskjedene i dagligvaremarkedet tatt stadig større markedsandeler på bekostning av supermarkedene, som har større utvalg.
Folk velger lavpris framfor utvalg i dagligvarehandelen
De siste årene har lavpriskjedene i dagligvaremarkedet tatt stadig større markedsandeler på bekostning av supermarkedene, som har større utvalg.
Dagligvaretopp: Norgesgruppen kan danke ut en av de andre gigantene
Tidligere dagligvaretopp spår færre aktører i det norske dagligvaremarkedet, og at priskrigen kan føre til at det kun blir stående igjen to store aktører – ikke tre som i dag.
Rema er taperen i dagligvarebransjen
Coop økte mest i dagligvaremarkedet i fjor. Rema økte minst, viser nye tall.
Rema økte minst
Coop økte mest i dagligvaremarkedet i fjor. Rema økte minst, viser nye tall. Omsetningen for 2016 viser likevel at Remas omsetning økte med 1,5 milliarder.
Rema taper mot konkurrentene
Rema må se de to største konkurrentene øke forspranget i dagligvaremarkedet.
Nortura lider under konkurransen i dagligvaremarkedet
Den tilspissede konkurransesituasjonen i dagligvaremarkedet gjør at Nortura må selge billig uforedlet kjøtt til industrikunder i stedet for som Gilde-produkter.
Les mer om Gilde-produkter og Nortura.
Vil fjerne moms på netthandel med matvarer
For å øke konkurransen i dagligvaremarkedet, mener Kjetil Graver hos matkasseleverandøren Godtlevert at momsen på netthandel med dagligvarer snarest bør fjernes.
Les mer om Godtlevert og Kjetil Graver.
Lar seg ikke presse av Rema-stunt
Priskrigen i dagligvaremarkedet skviser marginene, men Orkla-sjef Peter Ruzicka tror likevel han skal få opp den organiske veksten.
Slik skal Rema slå tilbake
Måneder med vekststagnasjon er tilbakelagt. Nå har Rema strategien klar for å slå tilbake i dagligvaremarkedet.
Les mer om Rema.
Nå flyttes fire prosent av alle dagligvarene
Norgesgruppen blir enda litt mektigere når lillebroren i det norske dagligvaremarkedet denne uken hopper fra en dagligvaregigant til en annen.
Mat med særpreg vokser mest
Salget av lokal mat og drikke vokser fortsatt over dobbelt så raskt som omsetningen i resten av dagligvaremarkedet.
Utro kunder er det matmakten trenger
Troløse kunder er den beste forsikring for at det også i fremtiden skal være konkurranse i dagligvaremarkedet.
Kiwi leder i knallhard konkurranse
Ferske tall viser at Kiwi vokser mest i den harde konkurransen om kundene i dagligvaremarkedet. Rema 1000 vil heller snakke om andre tall.
Les mer om Kiwi.