Vrakpant

Vil ha vrakpant for båter

Verdens naturfond etterlyser en vrakpantordning for båter. Miljøvernorganisasjonen er bekymret fordi så mange velger å senke båtene sine med vilje i Oslofjorden. Rådgiver Fredrik Myhre tror årsaken er at det er svært dyrt å levere båtene inn til godkjente avfallsstasjoner.
Les mer om Oslofjorden.

Vil ha vrakpant på campingbiler

Avdankete campingbiler er et problem for miljøet, mener KrF. Derfor foreslår partiet at det innføres en vrakpant på 2.000 kroner. Om lag 250.000 personer eier campingvogn eller bobil i Norge, ifølge Norsk caravan club. 120.000 av disse er registrert, skriver NTB.
Les mer om KrF, NTB, Norge og Norsk.
Venstre vil ha vrakpant på båter
Venstre foreslår en vrakpant på 2.500 kroner på båter som skal kastes.
Vil ha vrakpant på båter
Venstre foreslår en vrakpant på 2.500 kroner på båter som skal kastes. Partiet mener det er på tide å ta miljøproblemet som båtene representerer seriøst. Rundt 5.000 båter blir årlig dumpet i Norge, ifølge partiet. Les mer her.
Les mer om Norge.

Venstre vil ha vrakpant på båter

Venstre foreslår en vrakpant på 2.500 kroner på båter som skal kastes. Partiet mener det er på tide å ta miljøproblemet som båtene representerer seriøst, melder NTB. Rundt 5.000 båter blir årlig dumpet i Norge og bare 20 prosent av eierne gjenvinner båtene sine, ifølge Venstre.
Les mer om NTB, Norge og Venstre.
Ap-Halse vil gi deg vrakpant på 20.000 kroner - mot at du kjøper elbil eller sykkel
Vrakpanten for gamle dieselbiler må heves til tyve tusenlapper i form av miljø-gavekort som må brukes på elbil, sykkel eller månedskort på buss og bane.
«Vrakpant-verdig nå - men går i Lahti
Dagen etter at Petter Northug tok en seier for historiebøkene under femmila i Ski-VM, tror skikongens manager han går verdenscuprennet i Lahti til helga.
Les mer om Lahti, Petter Northug og Ski-VM.
Dette ga oss 452 mill.
I 2014 ble det vraket om lag 149 500 kjøretøy. Dette er nær 7 000 færre enn i 2013, ifølge Lofotposten. Utbetalingen av vrakpant økte fra 423 millioner kroner i 2013 til 452 millioner kroner i 2014.
Les mer om Lofotposten.
Vrakpant på 452 millioner kroner i fjor
Det ble utbetalt vrakpant for til sammen 149.531 kjøretøyer i fjor.
150 000 biler vraket i fjor
149.531 biler ble vraket i Norge i fjor, og eierne fikk utbetalt vrakpant på tilsammen 452 milllioner kroner, ifølge tall fra Tollvesenet. Vrakpanten er 3000 kroner per kjøretøy.
Les mer om Norge og Tollvesenet.
Vrakpant på 452 millioner
Det ble utbetalt vrakpant for til sammen 149.531 kjøretøyer i fjor.
Renault og Fortum gir Zoe kjempefordel
Renault og Fortum utvikler n et kjempemessig hurtiglader-nettverk. Og Zoe fr kjempefordeler. Det er Renault Norge som har inngått en samarbeidsavtale med Fortum Charge & Drive, som allerede er en etablert leverandør av ladestasjoner, om utbygging av et nasjonalt ladenettverk for elbil. I praksis betyr dette at elbilen Renault Zoe vil bli mye mer attraktiv. Allerede i dag tilbyr Renault 25.000 kroner ekstra i vrakpant mot kjøp av en ny Zoe. Ikke nok med det: Du har 30 dagers angrefrist ved innkjøp - hvilket altså betyr at du kan ha bilen en måned, for så å levere den tilbake hvis du ikke er fornøyd med den. Stort gjennombrudd Det skal settes ut
90.000 køyretøy vraka
Det er betalt ut nær 270 millionar kroner i vrakpant første halvår i år.
Knuser vrakrekorder
KONGSVINGER: Nye tall viser at fjorårets økte vrakpant gir resultater. I fjor ble det satt ny vrakbilrekord i Glåmdal.
Les mer om Glåmdal.
90.000 kjøretøy er avskiltet i år
Det er utbetalt vrakpant for 89.793 kjøretøy i første halvår i år, viser tall fra Tollvesenet. Dette er 4.140 flere vrakede kjøretøy enn i de seks første månedene i 2013. (NTB)
Les mer om Tollvesenet.
Bilvrak fyller gatene
Hvert år forsøpler rundt 1000 bilvrak bygatene i Oslo. Mens vrakene er til irritasjon for andre, går bileierne glipp av 3000 kroner i vrakpant.
Les mer om Oslo.
Flere biler vrakes
Det vrakes flere biler nå enn før. I fjor ble det vraket rundt 156.500 biler i Norge og utbetalt423 millioner i vrakpant. Det er 35.000 flere biler enn året før.
Les mer om Norge.
Derfor bør ikke vrakpanten økes
Tror utslippene øker om du får høyere vrakpant. DinSide.no: Antallet biler som blir vraket har økt de siste årene, og bare i 2012 ble hele 120 000 biler vraket, mens 2013 har ligget
Økt vrakpant gir ikke miljøgevinst
Overraskende konklusjon. Antallet biler som blir vraket har økt de siste årene, og bare i 2012 ble hele 120.000 biler vraket. Antakelig har dette sammenheng med at vrakpanten sakte men sikkert har gått opp, sist i juli i fjor, da den ble satt til 3.000 kroner. Tidligere har man forsøkt å øke vrakpanten midlertidig, for å få flere gamle biler bort fra norske veier. Dette gjorde man blant annet i 1996, da vrakpanten ble satt opp til 6.000 kroner. Dette førte ifølge Norges Automobilforbund (NAF) til at vel 220.000 biler ble vraket det året. Ønsket om en tilsvarende midlertidig økning av vrakpanten diskuteres jevnlig i forskjellige
Vrakpant for fritidsbåter tidligst i 2015
Vrakpant på kasserte fritidsbåter er stadig et aktuelt miljøtiltak - men skal først utredes i mer enn ett år.
Vrakpant for fritidsbåter tidligst i 2015
Vrakpant på kasserte fritidsbåter er stadig et aktuelt miljøtiltak men skal først utredes i mer enn ett år.
Vrakpant for fritidsbåter tidligst i 2015
Vrakpant på kasserte fritidsbåter er stadig et aktuelt miljøtiltak – men skal først utredes i mer enn ett år.
Rekordmange velger å vrake
Økt vrakpant til 3.000 kroner gir rekord i vraking av biler i år. Geir Jensen lot seg friste til å hogge opp sin gamle Chrysler.
Les mer om Chrysler.
Høy vrakpant gir rekordmange bilvrak
Etter at vrakpanten ble økt til 3000 kroner vrakes biler som aldri før. - På det mest hektiske vrakes mellom 50 og 60 biler per dag, sier driftssjef Tor Anders Andersen hos Metall og
Les mer om Metall.
Flere vraker bilen enn tidligere
Økt vrakpant, gode tider og stort nybilsalg gjør at stadig flere velger å skrote sin gamle bil, ifølge tall fra Norges Biloppsamleres Forening (NBF) og Toll- og avgiftsdirektoratet.
Les mer om Tollog.